
esportiudigital.com. 20-12-07, 16:25.
La plataforma de suport a les seleccions basques Esait (Euskal selekzioaren aldeko iritizi taldea) ha presentat avui a Barcelona un espot promocional de la manifestació que farà, amb motiu de l'enfrontament entre les seleccions de Catalunya i Euskal Herria, en què, mitjançant personatges animats, expressa rebuig a les federacions espanyola i francesa.
La cinta recull, en 32 segons, la celebració d'una hipotètica trobada entre Catalunya i Euskal Herria, amb un públic enfervorit, que canvia bruscament la seva actitud en aparèixer al camp un grup que representa les federacions de França i Espanya.
Entre els personatges, destaca un guàrdia civil armat, Manolo el del bombo, un home encorbatat, pel que sembla, un polític que exhibeix la samarreta de la selecció espanyola, així com el representatiu gall francès amb la bandera gala.
El locutor, que retransmet l'esdeveniment, assegura "creure haber-ho vist tot", si bé agrega que "l'assumpte d'avui és realment increïble". "L'afició està fora de si", agrega.
El malestar dels jugadors bascos s'expressa tant a les seves cares com al gest de rebuig que efectuen quan el polític els acosta la samarreta vermella. Mentrestant, el públic corea l'eslògan "Nazio bat, selekzio bat (Una nació, una selecció)", que es pot veure també col·locat al camp.
Les esbroncades i xiulets obliguen a francesos i espanyols a sortir espaordits, moment en el qual pot escoltar-se al locutor, "Sí, sembla que tot s'ha arreglat. Comença el partit".
L'espot conclou animant a acudir "tots a Bilbao" el 29 de desembre, per participar tant a la manifestació convocada per Esait com a la posterior festa.
El coordinador general d'Esait, Martxel Toledo, ha explicat que amb aquesta campanya pretenen reflectir que "si la federació catalana i la basca no són membres de la federació internacional, es deu a les pressions del Govern espanyol, i el francès en el nostre cas, per impedir que siguin reconegudes".
Alhora, ha justificat l'aparició d'un Guàrdia Civil armat perquè és una representació que "les forces armades estan al País Basc per reprimir", i també la representació de Manolo 'el del Bombo' com a mostra de l'afició de la selecció espanyola, ja que "sol aparèixer en tots els partits d'Espanya".
Toledo també ha manifestat que Esait actua "amb bona voluntat". "No anem en contra de ningú i acceptem de molt bon gust que les seleccions espanyola i francesa puguin jugar a escala internacional. No volem treure a ningú res, només reivindicar allò que és nostre i un dret que ens correspon", ha afegit.
La Plataforma ProSeleccions Esportives Catalans, per part seva, ha mostrat suport a la campanya. "Aquest anunci el podria haver fet perfectament la nostra plataforma perquè denunciem el mateix: en unes instàncies de l'administració de l'Estat espanyol, siguin federacions o polítics, impedeixen el reconeixement de les nostres seleccions", ha manifestat el vicepresident de l'associació catalana, Sergi Blázquez.